Bako National Park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Anouk Smit - WaarBenJij.nu Bako National Park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Anouk Smit - WaarBenJij.nu

Bako National Park

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anouk

10 September 2009 | Maleisië, Kuching

Miri is echt vreselijk. Het is ondragelijk heet, ik zit weer in het Highlands bij dat sacherijnige mokkel en zie de uren voorbij gaan, wachten tot het morgenochtend is. Ik heb een tijd op het vliegveld gezeten, uitstellen dat ik de stad in moest. Ik wilde wat eten want het was al half 3 dus ik moest de hitte wel in. Overal om me heen ziet het er Chinees uit, Miri is overgenomen door de Chinezen. Niet echt mijn ding, daar kom ik niet voor. Ik kon geen eten vinden, alleen maar winkels. Uiteindelijk vond ik een soort overdekte markt met alleen maar eten. Nergens hadden ze iets vegetarisch. Niet te geloven toch! Ik kon alleen maar toetjes krijgen of iets met vlees. Uiteindelijk ben ik in de KFC belandt, dat zegt wel iets over hoe zat ik het was om in die hitte rond te lopen. In de KFC was airco en behalve kip hadden ze ook een visburger en aardappelwedges, net als bij Aloha! Superlekker! Daarna heb ik bij een stalletje op straat mango en water gekocht. Mijn was was klaar in het hostel, dus die heb ik rond mijn bed opgehangen. Dat sacherijnige mokkel trok alles er af en ik moest het in de droger doen. Ik dacht het niet! Energieverspilling en het droogt vanzelf met deze hitte. Dus ik heb weer alles opgehangen. Wat een leven moet zij leiden, ze lijdt werkelijk onder haar eigen gedrag. Loopt alleen maar te schelden en te zeiken, lachen heeft ze nog nooit van gehoord. Nog geen half uur later wilde ik mijn water uit de koelkast halen, gejat! Niet te geloven zeg! Ach ja, het is maar water, ik haal wel weer een nieuwe.

Dinsdag 8 september
Vanmorgen om 6u het hostel uitgesniekt en het gebruik van de wasmachine nooit betaald haha. Dat wijf kon me wat! Op naar het vliegveld en naar Kuching. Fijne vlucht maar een klap van een landing. Ach, ik was weer veilig aan land. Daarna een taxi genomen, direct naar Bako NP. In Bako moest ik even wachten aangezien je daar nog 20 minuten met de boot moet. En het is 40 ringgit voor een enkeltje die je zou kunnen delen met 5 man. Maar ja, ik kwam natuurlijk op een niet zo’n handige tijd aan, 11u. Er was niemand, behalve de medewerkers van het park. Mevrouw, heeft u haast? Nou, nee meneer, ik heb de hele dag de tijd! Haha. Na 10 min kwamen er nog 2 Fransen dus gingen we de boot in. Er hangt een soort mistlaag over Borneo heen vandaag, heel bizar. Schijnt te maken te hebben met de oogst van rijst in Indonesië. Uit het vliegtuig kon ik ook al niks zien daardoor en nu nog niet. En toch schijnt de zon er fel doorheen. Heel raar. Het is zeg maar een deken van hitte. Niet bepaald fijn, maar goed, ik klaag niet hoor. Wel jammer van mijn foto’s want de belichting is echt shit. De boatride was heerlijk, lekker in de wind. Aangezien het laag water was moesten we het laatste stuk door het water lopen, naar de kant. Met m’n hele mikmak nog een paar honderd meter door het water met zo’n fluweelzachte bodem! Top! Om 2u pas check-in time dus ik dacht ik ga ff snel een track lopen in de 1,5u die ik moet wachten. Er zijn hier 17 tracks, van een half uur tot een hele dag lopen. Dus ik vermaak me hier wel een paar dagen. Geen internet helaas dus het zal wel weer een lang verhaal worden haha. Binnen 10 minuten had ik al een monitor lizard gezien van wel 70 cm, echt een grote. Ik hoorde de bladeren ritselen en stond meteen stil, wauw! Kheb al tig van die beesten gezien in mijn leven maar ik vind het toch altijd weer gaaf. En binnen diezelfde 10 minuten al 2 apensoorten, whihaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!! Daar word ik blij van. Lang leve mijn telelens op m’n camera! Die kleine aapjes zaten echt maar een meter bij me vandaan, echt leuk om te zien hoe ze naar voedsel zoeken. Die andere, de Proboscis monkey, zaten hoog in de bomen, boven de hostels nota bene. Deze apen hebben een aparte neus. Ik zal snel wat foto’s mailen. Ik werd meteen helemaal lek geprikt door de muggen dus ik besloot toch maar om terug te gaan. Het zweet droop van me af en binnen no-time had ik echt wel 10 mega muggenbulten. Nu snap ik waarom iedereen een lange broek aan heeft, ondanks de hitte. Je moet je voorstellen dat je hier echt in de jungle loopt. Heel veel tropische planten, mega bomen met enorme stronken (Richard weet wat ik bedoel! :)), een soort moerasachtige omgeving, bamboe bomen, grote varens en overal van die Tarzan-slingers, overal hoor je vogels en geknisper om je heen. Het is niet uit te leggen maar misschien komt ‘waanzinnig’ in de buurt. In de middag ben ik toch nog gaan lopen, 2 liter water mee want je zweet non-stop. Het droop letterlijk van mijn gezicht af, van het begin tot het eind. Ik werd bijna aangevallen door een mannetjes silverleaf monkey! Ik schrok me rot! Er waren 2 vrouwtjes met kleintjes en die apen zijn donkergrijs maar de jongen zijn lichtbruin dus die vallen onwijs op. Ik wilde natuurlijk een close-up van die jongen, komt ineens dat mannetje op me af gespurt, hij keek me recht aan in mijn ogen! Shit! Ik draaide me snel om en begon te rennen en dat werkte want toen draaide hij zich om. Dat was wel even spannend zeg! Wel gaaf!
Het hostel ligt echt in de jungle met een veranda ervoor. En dat is zo heerlijk om daar te zitten! Zie je die apen voor je neus in de weer en een bearded pig voorbij komen. Je hoort die varkens af en toe te keer gaan joh, echt geweldig om te horen. Wat een leven hebben die hier, lekker met hun neus in de grond wroeten, zoals het hoort!
Het gebouw staat op hoge palen dus je hebt nog dik een meter onder het gebouw. Kheb meteen meegedaan aan de nachttrack. In het donker de jungle in met een gids. Echt vet man! Ik weet niet wat ik allemaal heb gezien, hoe die beesten heten, maar in ieder geval kikkers, een spin, een slang, echt felgroen! Meervallen (vis) in een heel klein watertje tussen de rotsen, een schorpioen, gloeiwormen en vogels. Toen ik vanavond ging douchen zag ik een rat lopen door de keuken. En ik kom net terug van die nachtwandeling, heb ik gewoon rattenkeutels op mijn bed! Niet te geloven toch! Snap er geen reet van hoe die binnen is gekomen. Maar ja, ik slaap er niet minder om.

Woensdag 9 september
Alweer vroeg begonnen met de wandeling. Alleen maar jungle, helaas weinig beesten gezien. De hitte is ondragelijk, de zon kwam vandaag door die dikke laag mist heen, niet te harden. Iedereen die hier niet vandaan komt is helemaal doorweekt van het zweet, en daar hoef je niks voor te doen. Zelfs als je op bed ligt krijg je de druppels op je lijf. Vandaag wel gelachen. Die longtale macaques zijn echt super bijdehand. In het restaurant jatten ze gewoon je meloen van je bord. Er was een man die zijn yoghurtbekertje, z’n blikje drinken en zijn camera op de tafel neer legde om zijn tas af te doen, en weg was het, hij kon nog net zijn camera grijpen. Je kunt schreeuwen, met je lijf tekeer gaan of wat dan ook, het doet ze niks! Ze gebruiken hier een soort katapult en die hoeven ze nog niet eens te gebruiken, als ze dat ding alleen al zien zijn ze weg. Mijn buren hadden hun raam niet goed dicht en die apen hebben al hun medicijnen gejat. Zelfs de koelkast in de keuken trekken ze open, niks is veilig, alle deuren en ramen moeten op slot.

Voor het restaurant wordt een nieuw visitor centre gebouwd. Leuk om te zien. Overal hangen de zelfde borden als bij ons, helm verplicht, veiligheidsschoenen verplicht en dat soort dingen. Maar ik heb nog geen helm of knappe schoenen gezien. Ze waren beton aan het storten en ze flikkerde maar wat in die bak, hup een beetje water erbij en het was goed. Zelfs in het donker gingen ze door met werken en dat zonder verlichting!!!!! Een paar hadden er een zaklamp, daar hadden ze genoeg aan haha. Veiligheid ho maar! Lachu om te zien. Ongelofelijk dat ze beton gingen storten in het donker. Maar ja, de tijd dringt want in december moet het af. Ik geloof niet dat ze dat gaat lukken.

Donderdag 10 september.

Vanmorgen weer vertrokken van Bako NP. Lekker weer met de boot, heerlijk in die wind. Ik ging samen met 3 Ozzies, mijn buren. Daarna hebben we de lokale bus genomen naar Kuching. Echt een rammelbak niet te kort! Maar wel leuk om te zien wat er allemaal in en uit stapt. De rit was 2 ringgit, omgerekend 40 euro cent! En daar zit je dan een half uur voor in de bus! Azie is fijn! Ik zit nu in een VET hostel! De Ozzies raadde het aan, het is in 2008 uitgekozen als beste hostel van Kuching, en het staat niet eens in de Lonely Planet. Wat een luxe hier! Ik betaal 35 ringgit per nacht, bijna 7 euro, en ik heb airco, een echte betegelde douche met een thermosstaat kraan en dus warm water! Wireless internet en alles ziet er top uit. Eigenlijk ziet het er uit als een hotel, ik kreeg zelfs een handdoek. Tja,dit voelt best luxe na al die primitieve bedjes die ik tot nu tot heb gehad. Nog 3 nachtjes en dan is Cindy hier!!!!!! Yihaaaaaaaaaa!

Kus, Anouk

  • 10 September 2009 - 17:39

    Linda:

    Hey Noukie,
    Wow, wat WAANZINNIG! allemaal. Klinkt echt goed hoor. Mooie foto's ook.
    Ik ben gister bij Aloha geweest, dus we hebben het zelfde gegeten :-) Alleen het was wel stil zo alleen zonder jou. Joey miste ook zijn vrienden. Maar goed 31 oct zien we elkaar weer, daar wil jij vast nog lang niet aan denken en gelijk heb je!
    Dikke kus,
    Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Leef je leven, want het duurt maar even...

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 63069

Voorgaande reizen:

05 April 2016 - 12 April 2016

Roemenie

02 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Uganda

24 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Denemarken

13 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Noorwegen

25 Mei 2012 - 30 Mei 2012

Zweden

17 Oktober 2010 - 24 Oktober 2010

Andalusie

08 September 2010 - 16 September 2010

Ibiza!!!!!!!

29 Augustus 2009 - 04 Oktober 2009

Malaysia-Indonesia

Landen bezocht: