Nationaal Park Tyresa - Reisverslag uit Tyresö, Zweden van Anouk Smit - WaarBenJij.nu Nationaal Park Tyresa - Reisverslag uit Tyresö, Zweden van Anouk Smit - WaarBenJij.nu

Nationaal Park Tyresa

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anouk

26 Mei 2012 | Zweden, Tyresö

Zaterdag alweer vroeg op om naar het Tyresa National Park te gaan voor een dagje hiken. Maar na het ontbijt zijn we in de tuin beland om ff van de zon te genieten. Er staat zo’n mega trampoline in de tuin dus we konden het niet laten om ff wat ochtendgymnastiek te doen haha. Wat is dat inspannend zeg! Uiteindelijk hebben we 2 uur op dat ding staan hossen en hadden we de grootste lol. Allerlei poses in de lucht en ondertussen kon de hele wijk ons horen van het lachen. Wat heerlijk om lekker gek te doen. Uiteindelijk toch maar onze luxe bolide ingestapt om naar het park te rijden, zo goed als om de hoek, 15 minuten. We hadden een route op de kaart uitgestippeld, echt super mooi, veel water onderweg en vooral ook heel veel diversiteit qua vegetatie. Van 10 tot half 4 gelopen. Mensen zien dit park echt als een dagje uit of als onderdeel van een grotere trip. Genoeg backpackers gezien die met hun hele hebben & houden on route waren en dus zomaar ergens hun tentje op gaan zetten. Langs de route zijn enkele plekken met een kampvuur, die ook gewoon al branden. Bij de eerste zat een Duitser zijn braadworst te grillen. En dan met een uitzicht over een meer….pffff wat een straf… De route die we liepen was een mengeling van bos, dan weer over rotsen waardoor je je op een soort maanlandschap waande, maar ook door een soort kerkhof van bomen die is ontstaan door een brand. Heel veel dode bomen maar tegelijkertijd nieuwe aangroei die toch al een meter hoog zijn. Een heel bizar gezicht en bijna onwerkelijk. De route bestond uit veel klimmen en dalen en deed me af en toe weer denken aan Mt. Kinabalu in Maleisie. Maar ja, dit was peanuts vergeleken die klim daar. Op de foto is het helaas niet goed uit te drukken hoe het landschap en de diepte ervan er uit zag. We hebben enkele meren gepasseerd of eromheen gelopen of gewoon lekker aan de kant zitten chillen in de zon. Wederom hebben we weer een slang gezien. Drie in 2 dagen terwijl de mensen die hier wonen ze zelden zien haha. Thuis waren we helemaal gaar. Ff een tukkie gedaan en toen met veel pijn en moeite opgestaan om te gaan eten in Stockholm. Helemaal stijf pffff. Voor het eerst de stad in, de auto geparkeerd in een parkeergarage dat net een soort grot was. Echt een gaaf plafond. Zelfs de lichten van de parkeergarage gaan uit als er niemand is. Dat is nog eens duurzaamheid. Als je er in komt is het donker en gaan ineens de spotlights aan. Heerlijk gegeten bij een Indiaas restaurant die meerdere malen prijzen heeft gewonnen. Nou, dat was ook te proeven zeg, wat een heerlijkheid! Volle bak in die tent en begrijpelijk. Daarna zijn we nog ff de stad door gecruised. Mooie gebouwen gezien en vooral mooi met het avondlicht. Wel rustig overal voor een zaterdagavond…Ff naar de boot geweest waar we maandag gaan slapen, ziet er echt vet gaaf uit! Maar nu gaat toch echt wel de stekker eruit….zzzzzzzzzzzzzzzz Lekker met een bromtor naast me naar dromenland (de kat des huizes :-) )