Stockholm - Uppsala - Horvik - Nykoping - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Anouk Smit - WaarBenJij.nu Stockholm - Uppsala - Horvik - Nykoping - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Anouk Smit - WaarBenJij.nu

Stockholm - Uppsala - Horvik - Nykoping

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anouk

30 Mei 2012 | Zweden, Stockholm

Maandag, 2e Pinksterdag, geen feestdag voor de Zweden. Het is afgeschaft vanwege teveel feestdagen in het voorjaar. Mensen waren zelden nog aan het werk.
Maandag was het veel kouder dan de dagen ervoor. Van 24 graden de vorige avond om 22u naar 9 graden. Koud! We zijn gaan winkelen in de stad. Viel eigenlijk tegen qua winkels, niet veel bijzonders. In de middag zijn we naar een eiland gegaan die ons werd aangeraden door Ebba, onze host in Tyreso. Het was koud, maar och, als we daar aan de wandel gingen werden we wel weer warm. Het was een half uur varen vanuit de stad. In Stockholm hadden we al gevraagd of er fietsverhuur was op het eiland maar dat wisten ze niet. Komen we daar aan, alles helemaal verlaten, een meisje in een winkeltje wat tevens dienst deed als informatiecentrum. Dus wij vragen: zijn er fietsen te huur en wat is er te zien/doen. Dus ze pakte er een kaart bij en liet zien wat er was, ze werkte er nog maar twee weken dus ze wist eigenlijk niet veel. Er was geen fietsverhuur dus we gingen maar lopen. Toen gingen de kwartjes vallen. We kwamen aan de andere kant, wat iets van 100 meter lopen was, en dat bleek dus de andere kant van het eiland te zijn!!!!!!!!!! Whaaaaaaaaa hebben wij dat? Dat eiland was misschien 200 meter breed en lang haha. Binnen een half uur hadden we het hele eiland gezien en stonden we verkleumd te wachten op de volgende ferry. Het was een echte don’t go haha. We begrepen wel waarom Ebba het ons had aangeraden want er waren veel winkeltjes met kunst, maar ja, voor ons niet echt boeiend. Verder hadden ze wat museum schuurtjes over de visserij. Dus terug naar het hostel om op te warmen, op de boot Chapman. We hadden een kamer van 6, benedendeks, leuk met van die ronde raampjes waardoor je zo de stad in kijkt. De boot is erg schoon en rustig. Echt een leuke locatie om een nachtje door te brengen.

Dinsdag zijn we begonnen met een hardlooprondje over Skepsholmen, het eiland waar de boot ligt, en het naast gelegen eiland. Heerlijk om zo in de ochtendzon te starten. De hemel was weer blauw. Na het ontbijt zijn we richting Uppsala gereden, ongeveer 60 km ten noorden van Stockholm. Een echte studentenstad. Bij een kasteel zijn we gaan struinen en kwamen we al snel terecht in de Botanische tuinen. We waren totaal onvoorbereid, lekker go with the flow zeg maar. Op zoek naar het zoology museum kwamen we terecht in de Universiteit van Uppsala. En laat het nou net lunchtijd zijn :-). Op een universiteit kan je goedkoop eten haha. Wij in de rij in de kantine, tussen de studenten, en je kon kiezen uit vlees / vis vegetarisch. Een warme maaltijd dus. Salade mocht je onbeperkt pakken en koffie en thee en ander drinken was inbegrepen, en dat voor 6 euro haha. Na het rondstruinen gingen we richting Horvik, daar zouden we een nachtje in een hostel gaan aan de kust. De omgeving zou daar erg mooi zijn. Kwamen we daar aan, een heel groot gebouw maar helemaal leeg. Bij de receptie een telefoonnummer die je moest bellen als er niemand was. Maar ja, er stond geen telefoon, wel zo’n enorme koeienbel. Maar daar werd niet op gereageerd. Uiteindelijk vond ik iemand in de keuken, met lang grijs haar, een vrouw die is blijven hangen in de 70er jaren haha. Maar super aardig. Ze vertelde dat de luchthaven voor de volgende ochtend zeker een uur rijden was i.v.m. het wild dat ‘s morgens vroeg op de weg loopt.Het wordt trouwens niet meer donker in Zweden, pas na de maand juli weer...gek hoor.Anyway, door het wild zouden we niet hard kunnen rijden want dat was simpelweg te gevaarlijk. Tja, en als je dan om 5u op de luchthaven moet zijn, is dat niet handig. Dus ze raadde aan om dichter bij de luchthaven een hostel te nemen en we konden meteen ff bellen met dat andere hostel. Zegt die man: Als je nou bij het hostel bent moet je maar weer ff bellen want ik ben niet meer in de stad en ik kom vandaag ook niet meer terug. Dus toen we bij het hostel waren zocht ik iemand op straat op om een mobieltje te lenen. Heb ik die man aan de telefoon: Ja, dan moet je nu via de rechterdeur naar binnen met een code. Ja meneer, maar ik sta op straat met een mobieltje van iemand anders. Oh, ja, nou dan leg ik het zo wel uit. Puntje bij paaltje, we kregen de code van de deur, moesten naar kamer 1, de sleutel lag klaar en zo konden we naar binnen. Het geld moesten we maar gewoon op tafel leggen als we weg gingen. Dus ja, ook dat is Zweden, het kan hier allemaal.

Voordat we van Horvik naar Nykoping reden raakten we nog naar een natuurreservaat. Pfffffffffff jeetje hee, wat een ongelofelijke mooie natuur!!!!!!! Zelden zoiets moois gezien! Leek wel of we in Canada belandt waren. En dat nog geen 100 meter van de parkeerplaats af. De parkeerplaats was overigens uitgestorven, we waren helemaal alleen. Het was 1 grote groene oase, met veel rotsen en water. De spiegeling van de zon op het water, we waren er allebei ff stil van en gingen helemaal los met foto’s maken. Elke 5 meter die je liep was het uitzicht weer compleet anders. Wow wow wow!!!! De slagroom op de taart van 5 dagen Stockholm & omgeving.

Het laatste nachtje in Nykoping doorgebracht. En ja, naar Mc Donalds geweest, ze zijn toch nog ergens goed voor, namelijk de wifi verbinding… Niks gegeten maar wel ff lekker online geweest en geskyped.

Slimme actie weer. De altijd overgeorganiseerd Anouk is dit keer ook wat vergeten……pffff. De huurauto ingeleverd op de luchthaven bij zo’n drop off punt. Maar het was 5u in de ochtend dus het kantoor is dan nog dicht. Cindy ging alvast naar binnen met de tassen en ik zette de auto weg. Terug in de hal moest ik de sleutel in een brievenbus doen van het kantoor. 5 Seconde daarna zie ik Cindy staan met de tassen, maar ik miste 1 tas. Waar is mijn tas? Een wirwar van scenario’s ging direct door mijn hoofd, O NEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!! Mijn tas zit nog in de auto met paspoort, boardingkaart, portemonnee, telefoon, zeg maar de hele mikmak……. Dat is dus echt niks voor mij, zo’n actie. Wij naar een balie vragen of we mochten bellen. Kregen we voicemail in het Zweeds, pas om 8u bereikbaar. Eigenlijk was ik nog vrij relaxed want het ergste wat kon gebeuren is dat we niet met de vlucht mee konden…daar gaan we niet dood van.. Dan nemen we de volgende toch? Maar de jongen van de balie belde de beveiliging en die had een sleutel van het kantoor. En dus weer de sleutel. Yeah!!!!!! Eind goed, al goed, ik had mijn tas weer en we konden boarden…

Terug in Eindhoven hadden we weer een mazzeltje…onze parkeerkaart kwijt… Was iets van 40 euro. Maar de parkeergarage werd verbouwd dus er hing een rood-wit lintje en Cindy dacht, daar kunnen we wel omheen….dus we reden om de garage heen, zo de bouwplaats op van de bouwvakkers en dus ook zo het terrein af haha….kassa! We werden met een grote glimlach door de bouwvakkers uitgezwaaid maar onze glimlach was nog groter…….

Zweden is cool!!!!!! Nu weer thuis……back to normal life