Dag 10 & 11 Odda - Finse - Reisverslag uit Finse, Noorwegen van Anouk Smit - WaarBenJij.nu Dag 10 & 11 Odda - Finse - Reisverslag uit Finse, Noorwegen van Anouk Smit - WaarBenJij.nu

Dag 10 & 11 Odda - Finse

Blijf op de hoogte en volg Anouk

22 Juli 2013 | Noorwegen, Finse


Vandaag maar eens een rustdag. Om 6u ben ik er alweer uit en besluit om eerst mijn kleren te gaan wassen. Na een week dezelfde kleding dragen wordt dat wel eens tijd. Ik smak naar schone kleding! Gister was de wasmachine steeds bezet dus op dit tijdstip moet het lukken. Officieel moet er 20 kroon in, maar als ik de deur dicht doe en het programma aantik, begint de wasmachine gewoon te draaien. Wat nou 20 kroon? Haha. Er zit een witte knop verbonden aan het geldkastje. Daarop staat dat je die in moet drukken om de deur weer open te kunnen doen. Maar dat is dus eigenlijk de op slot knop voor de wasmachine. Dus als de vorige gebruiker dat niet heeft gedaan, dan gaat ie niet op slot. Fijn voor mij dus. Ik vind in de vuilnisbak nog een fles Robijn, net genoeg om mijn kleding een geurtje mee te geven. Ik geef Tom dezelfde tip dus die doet later precies hetzelfde. De zon is achter de plooi van de bergen te zien. Om een uur of half 9 komt ie de bocht om. Mijn was is binnen no time droog.
Gister had ik sjans van een Hollander. Leuk mee staan kletsen, een kerel van in de 50, die samen met een maatje 10 dagen Noorwegen heeft gedaan. Als ik nog eens een reismaatje zocht mocht ik hem bellen haha. De twee heren verlaten de camping en gaan weer richting huis. Gister was de camping stampvol. Bijna de helft bestaat uit Nederlanders. Best apart. En vandaag loopt de camping leeg, misschien omdat het maandag is?
Ik merk dat ik me toch wel behoorlijk bezeerd heb met de klimpoging op de bergrails gister. Mijn heup en dijbeen zijn behoorlijk beurs. Aanraken en op die zij liggen is geen goed plan. Het trekt wel weer weg. Ik neem afscheid van Tom, hij gaat vandaag liften naar Stavanger en daarna richting Belgie, en vertrek naar het centrum om boodschappen te doen voor ontbijt. Ik heb nog wel wat expeditie pakketjes maar die wil ik bewaren voor wat nog komen gaat. Wat dat is weet ik nog niet, maar ik ga er zeker nog op uit trekken in mijn eentje. Ik besteed wat tijd aan lezen wat mijn volgende bestemming wordt maar ik ben een beetje besluiteloos. Ik laat alles dan ook maar voor wat het is en ga terug naar de camping. De rest van de middag lig ik lekker op mijn matje bij de tent, te slapen en te lezen. Tegen de avond gunde ik mezelf nog zo'n heerlijke Thaise maaltijd. En toen ik teug liep naar de camping kwam ik onze Israëlische chauffeur tegen, weer bij datzelfde winkeltje. Hij was aan het schilderen. Ik liep naar hem toe voor een praatje en hij liet me vol trots zijn toko zien. Hij gaat, als het klaar is, houtoven pizza's verkopen en kebab. Ik moest mee naar binnen en hij ging me haarfijn uitleggen hoe het interieur er straks uit kwam te zien. De oven daar, hier een open keuken en daar maak ik een luik naar buiten om eten voor kinderen te verkopen. Hij vertelde zó vol passie, een droom van hem die uit kwam. Echt een harde werker om zijn droom te verwezenlijken. Leuk om hem weer tegen te komen.

Dinsdag
Het is 23 graden, blauwe lucht en windstil. Hoe perfect wil ik het hebben? Om kwart over 7 neem ik de bus naar Vøringfosse, daar schijnt een mooie waterval te zijn. Ik besluit om er daar uit te gaan, de waterval te bezoeken en dan in de middag de volgende bus (ze gaan 2 x per dag) naar Geilo te nemen. Totale reistijd 3 uur. Maar als we bij Vøringfosse rijden en ik op de stopknop druk, rijdt hij gewoon door. Dusssss.......
Ik besluit om mijn mond te houden en tot Geilo te blijven zitten, in dit geval dus voor de helft van de prijs. En dat lukt....het laatste stuk tot Geilo is hetzelfde soort uitgestrekte natuur als waar we begonnen met lopen. Alleen nu ben ik op een slingerende weg die er doorheen loopt. Ik wordt er blij van. Krijg weer zin om te lopen. Ik had gister al de trein geboekt voor vanavond, van Geilo naar Finse. Gelukkig kan ik met hetzelfde ticket de trein van 11.38u nemen. Je moet hier een stoel reserveren in de trein, dus zo vanzelfsprekend is het niet dat je een trein eerder kan nemen. Op het station in Geilo kwam er een mannetje naar me toe, vragen waar ik naartoe ga. Hij had verstand van wandelen want hij wist alle routes. Ik zei dat ik van Finse naar Myrdal wilde lopen (2 dagen) maar hij vertelde dat het een pad is waar ook auto's kunnen rijden, een gravelroad. En waarom ik een stok had, want die heb ik niet nodig. Maar als ik vertel welke route ik de afgelopen week heb gelopen snapt hij waarom ik een stok had haha. Ik vertel hem dat het mijn maatje is geworden en dat ik die niet kwijt wil, of ik haar nu nodig heb of niet. Ik heb geen zin in een gravelroad, ik wil de natuur in. Volgens hem vind ik Myrdal - Flam leuker om te lopen. Ik was van plan die route met de trein te doen, maar hij zei, lopend is ie nog mooier! Ik vertrouw op hem en ga dus lopen. Maar dat is morgen pas. Ik bedank hem voor de tip.

Finse is een plaatsje met ongeveer 300 inwoners. Het ligt op een hoogte van 1222 meter boven zeeniveau, aan de voet van de Hardangerjøkulen, een gletsjer in Noorwegen. Fantastisch uitzicht dus!Je kunt hier alleen met de trein komen, of door de lucht of te voet. Het spoorwegstation Finse is het hoogste spoorwegstation van Noord-Europa. Ik heb besloten naar de gletsjer te gaan lopen, ongeveer 6 uur. Dus daar ga ik nu aan beginnen.... En dan ga ik ergens ver weg van de huisjes en hutten mijn tent opzetten....yes! Morgen weer verslag....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Leef je leven, want het duurt maar even...

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 1242
Totaal aantal bezoekers 63132

Voorgaande reizen:

05 April 2016 - 12 April 2016

Roemenie

02 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Uganda

24 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Denemarken

13 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Noorwegen

25 Mei 2012 - 30 Mei 2012

Zweden

17 Oktober 2010 - 24 Oktober 2010

Andalusie

08 September 2010 - 16 September 2010

Ibiza!!!!!!!

29 Augustus 2009 - 04 Oktober 2009

Malaysia-Indonesia

Landen bezocht: