Dag 14 Bergen & 15 Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Anouk Smit - WaarBenJij.nu Dag 14 Bergen & 15 Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Anouk Smit - WaarBenJij.nu

Dag 14 Bergen & 15 Stavanger

Blijf op de hoogte en volg Anouk

26 Juli 2013 | Noorwegen, Stavanger


Om half 10 lag ik al in bed gister. Onrustig geslapen door alle happeningen die midden in de nacht gebeuren op de slaapzaal. Als ik naar de wc loop baan ik me een weg tussen de trappetjes van de bedden en alle koffers en tassen die overal staan. Wat een bende! Alle bedjes lijken vol te liggen. En toch ook wel met vrouwen. Het is warm, iedereen ligt in onderbroek, sommige een dun laken eroverheen. Gelukkig lig ik bij een raam, die ik wagenwijd open heb gezet. Om een uur of 3 wordt er ruzie gemaakt. Er zijn mensen buiten aan het kletsen en iemand van de slaapzaal vraagt of ze stil kunnen zijn. Een luide 'F*ck you!' komt erachteraan. Oops! Later hoor ik dat diegene in zijn slaap aan het praten was. Kheb het maar half gehoord, het ging voornamelijk langs me heen.
Als ik vroeg in de ochtend weer naar de wc loop, ligt er een dikke man gevloerd op de vieze tegels. Gatver! Voor de douches en de wc is een halletje, daar ligt hij, opgekruld in de foetushouding. Hij snurkt en, als ik over hem heen stap, bedenk ik me dat hij misschien wel is weggestuurd door zijn gesnurk.
Vandaag staat er weer 24 graden op het programma. Ik heb spierpijn in mijn kuiten en ook op mijn wreef, nogsteeds van het naar beneden lopen. Dus ik zit in dubio wat ik ga doen. Ik pak de bus en ga naar Mt. Lyderhorn. Een berg ten westen van Bergen. De hoogte is 397 meter, het lijkt me een mooie klim voor vandaag. De weg naar boven loop ik voornamelijk in de schaduw. Dat kan ook geen kwaad. Ik word bedwelmd door een dennengeur, heerlijk! Ik hoor niks anders dan mijn eigen voetstappen en af en toe het gezoem van een vlieg. Ook hier is weer een meer. Dat verwacht je toch niet als je naar boven loopt? Hoe hoger ik kom, hoe wijder het uitzicht, op Bergen en omgeving. Ontelbare eilanden. Rond het middaguur ben ik boven en nuttig mijn lunch. De trip naar beneden is erg steil. Ik loop aan de andere kant van de berg, zodat ik een rondje loop. Als ik weer beneden ben aan de weg loop ik de verkeerde kant op. Maar wat is verkeerd? Ik zie stroomdraad en dat trekt mijn aandacht, want wat staat erachter? Ik zie een paar paarden staan dus die wil ik even knuffelen. Wat een heerlijke fluwelen neusjes hebben ze. Ze hebben veel last van de vliegen en staan gelukkig in de schaduw onder een paar bomen. Ik vind het wel een leuk weggetje dus besluit om maar gewoon te kijken waar ik uit kom. Dat blijkt een parallelweg langs de snelweg te zijn. Geen bus te bekennen dus ik steek mijn duim maar weer de lucht in. Een man met een dikke Volvo pikt me op en rijdt speciaal voor mij het centrum in. Zo schattig! Hij is een beetje verlegen. De rest van de middag besteed ik aan mijn kleding wassen, een tukkie doen en een beetje lezen. Morgen pak ik de boot naar Stavanger. Gister zag ik trouwens een dolfijn omhoog jumpen nog geen 5 minuten uit de haven van Bergen vandaan. Zó gaaf! Opeens dook ie de lucht in, nog geen paar meter van me af! Hopelijk zie ik er morgen nog meer! Op naar het volgende avontuur....

Zaterdag dag 15 Bergen - Stavanger

Slecht geslapen door alle muggenbeten en de jeuk die ik daarvan heb. En ook de warmte. Er zijn minder mensen op de slaapzaal. Om 6u sta ik onder de douche om daarna weer mijn bed in te duiken. Ik lees mijn verslagen vanaf het begin en ik herleef alles weer opnieuw. Heerlijk! Als ik buiten kom zie ik dat het geregend heeft. Heb ik het toch goed gehoord vannacht. Ik loop nog even langs een supermarkt en vertrek naar de kade, waar de boot vertrekt. Het staat er bomvol met mensen. Jeetje, wat een contrast met mijn vertrek uit Fläm!
Dan komt de regen met bakken uit de hemel. De mensen die staan te dringen voor het gesloten hek van de boot, zijn binnen no time doorweekt. Ik sta gelukkig onder het afdakje van het gebouw. Maak ik toch de regen mee in Bergen, waar het zo bekend om staat. Tijd om te vertrekken dus, ik heb echt een engeltje met me meereizen haha. Gaat het me weer lukken om gratis in Stavanger te komen? Op de boot wordt omgeroepen dat de boot te vol is en dat er een extra boot achter ons aan vaart. Bij de eerst volgende stop wordt mensen verzocht om over te stappen. Bij het opstappen heb ik gezien dat de kaartcontrole bij vertrek wordt gecontroleerd, dus als ik de boot afloop. Het brengt me op een idee. Ik koop bij de laatste halte een kaartje tot Stavanger en zo reis ik dus voor €44,- ipv €102,-. Die heb ik weer in de pocket! Alleen reizen heeft zo zijn voordelen.... In Stavanger loop ik even het centrum in omdat ik honger heb. Leuke straatjes met keien en gekleurde pandjes vrolijken de boel op. Alle huisjes en winkeltjes zijn van hout. Ik hou er van, al die kleuren. Ik loop een Olivers & Co in, een winkel met tig soorten olijfolie en alles wat je met olijfolie kunt maken. Heb ik even mazzel, er is een proeverij gaande. Heerlijke gazpacho en overal schaaltjes met verschillende olijfolie erin en brood. Uiteraard test ik ze allemaal en zo is mijn maag weer gevuld. Als ik niet nog was gaan lopen met bepakking had ik zeker een fles gekocht, want die was goddelijk! Ik koop nog wat pakjes expeditie voer want ik vermoed zo dat ik weer ga lopen de komende dagen. Ik laat Stavanger voor wat het is. Niet omdat het niet leuk is maar het VVV kantoor is dicht en morgen is het zondag, dus wat moet ik in een stad waar niks te beleven is? Ik besluit terug naar de haven te lopen en uit te zoeken waar en wanneer de boot vertrekt die ik wil nemen, naar Tou. En prompt komt hij aanvaren. Wat een timing weer. Op de boot gaan ook auto's en vrachtwagens dus hij is behoorlijk groter dan waar ik vanaf kom. Het is bewolkt maar wel warm. We varen tussen allerlei eilanden door en op de achtergrond zie ik bergen. Bij aankomst staat de bus al klaar, die me naar de Preekstoel hut brengt. Ik ben moe en merk dat ik mijn tukkie mis. In de hut koop ik een wandelkaart en ik besluit vanavond nog naar boven te lopen, met volle bepakking. Ongeveer 2 uur. Maar ik trek de tijd die ik nodig heb er vooruit, geen haast. Ik hoop dat het me lukt om in mijn eentje op dat plateau te staan vanavond. Ik besluit mijn tent ergens boven neer te zetten vanavond. Net na de kruising van het pad naar de Preekstoel. En wie weet als ik heeeeeeel vroeg wakker ben, ben ik de eerste morgenochtend. Geen idee wat mijn route wordt maar het ziet er naar uit dat ik de komende dagen niet bereikbaar ben. Ik loop langs de noordkant van het Lysefjord. De volgende hut is Bakken fjellgard maar is onbemand dus geen internet. Waarschijnlijk neem ik de boot bij Songesand naar de overkant, Flørli. Ook een onbemande hut. En van daar uit zie ik wel weer.

Nou....toedeledoki!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Leef je leven, want het duurt maar even...

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 63133

Voorgaande reizen:

05 April 2016 - 12 April 2016

Roemenie

02 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Uganda

24 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Denemarken

13 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Noorwegen

25 Mei 2012 - 30 Mei 2012

Zweden

17 Oktober 2010 - 24 Oktober 2010

Andalusie

08 September 2010 - 16 September 2010

Ibiza!!!!!!!

29 Augustus 2009 - 04 Oktober 2009

Malaysia-Indonesia

Landen bezocht: