Dag 13 Fläm - Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Anouk Smit - WaarBenJij.nu Dag 13 Fläm - Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Anouk Smit - WaarBenJij.nu

Dag 13 Fläm - Bergen

Blijf op de hoogte en volg Anouk

25 Juli 2013 | Noorwegen, Bergen



Mijn wekker stond voor de zekerheid op 5u maar 5 minuten ervoor werd ik wakker. Diep geslapen, verwarrend gedroomd. Zonder bril loop ik naar het toiletgebouw (nooit handig!) en ik heb het gevoel of ik slaapwandel. Een beetje duf en beduusd loop ik als een dwaas over de stille camping. Ff over half 6 loop ik al in de haven. Alles ligt er uitgestorven bij, er is geen levend wezen te bekennen. Ik vraag me af welke boot ik moet hebben. Er liggen een paar veerboten en er staan borden bij met de routes en timetables maar nergens vind ik de boot die om 6u naar Bergen gaat. Ik ga een boot op en check alle deuren, op zoek naar personeel. Maar alles is op slot. Aan de overkant van de baai zie ik een kleine boot liggen en weliswaar iemand die op het dek staat. Als het 10 voor 6 is begin ik hem toch wel te knijpen. Mijn boot zal toch wel gaan? De motor van de boot aan de overkant wordt gestart maar ik kan me niet voorstellen dat zo'n klein bootje naar Bergen vaart. Gezien het tijdstip en de leegte in de rest van de haven, loop ik toch maar naar de overkant. Een beetje gehaast... Ik word vrolijk verwelkomd en ja hoor, dit bootje moet ik hebben. Ze zegt zelf ook al hoe slecht de informatievoorziening is voor de boot van 6u. Ach, het maakt niet uit. Ik ben er. Ik stap op en ben dus werkelijk de enige passagier. Hoe kicken! De zon is nog niet boven de bergen uit maar dat zal niet lang duren. De omgeving is muisstil. We varen de haven uit en alles is zo mooi in het ochtendlicht. De contouren van de bergen geven een magisch uitzicht. Ik loop van voor naar achter en neem alle blikvelden in me op. Als ik voorop sta, en de wind door mijn haren voel gaan, denk ik aan Rosé & Jack, als voor op de Titanic. Beetje jammer alleen dat Jack ontbreekt ;-). Met mijn ogen dicht ervaar ik de wind op mijn huid en het gevoel van op het water zijn. Na nog geen tien minuten is mijn batterij leeg van mijn camera. Aaaahhh.... Gelukkig heb ik een reserve en kan die ander in de lader op de boot. Een uur lang varen we door de fjorden. En dan opeens komt de zon over de bergen heen, de warmte voel ik meteen op mijn huid en de kleuren van het water en de lucht veranderen direct. Mooi! Lijnrecht tegenover de zon staat de maan, op precies dezelfde hoogte. Mooi om te zien. Ik herinner me ditzelfde toen ik in de outback van Australië bij Alice Springs op een paard zat, alleen was het toen een zonsondergang.
In Leikanger moet ik overstappen. Vanaf daar ga ik dus op een grote boot. Super deluxe, wifi, stopcontacten, eten, noem het maar op. Erg handig voor reizigers dus. De boottocht duurt in totaal 4 uur. De fjorden uit en vervolgens tussen allemaal eilanden door. Als er wordt omgeroepen dat de tickets worden opgehaald zit ik op de wc. Als ik er uit kom zijn ze al langs mijn rij geweest. Dat is handig! Want ik had nog geen kaartje. Yihaaaaa...dat heeft me dus €75,- bespaard. Dat gaat lekker zo. Het is 27 graden als ik aankom in Bergen. Bergen staat bekend om de hoeveelheid regen, van de 9 dagen regent het er 7. Heb ik ff mazzel! Het is zomer in volle glorie! Veel te warm als je het mij vraagt. Ik loop naar een hostel, iets van 10 minuten maar ze zijn helaas volgeboekt. Als ik bij de volgende kom krijg ik hetzelfde te horen. Met die warmte heb ik geen zin om met bepakking en al met mijn rugzak te zeulen. Dus ik vraag die gast of ik met zijn telefoon de volgende mag bellen. Ook volgeboekt. Dan maar terug naar het informatiecentrum. Ik zeg dat ik goedkoop wil slapen en dat ik tent en alles bij me heb. Dan komt ze met een hostel waar zeker plek is, voor dezelfde prijs, €24,-. Helemaal prima. Als ik haar vraag of ze voor mij wil boeken moet ik €7,50 extra betalen. Nou, laat dan maar zitten. Eerst ga ik eten, dan zie ik wel hoe ik het regel met het hostel. Ik vraag de ober die me serveert of ik zijn mobieltje ff mag lenen. En zo is mijn boeking gemaakt haha.
Als ik daar aankom lijkt het wel een kraakpand. En dan met name de mensen binnen en de inrichting. Inheb alleen nog maar mannen gezien. Er is 1 grote kamer waar alle bedden staan, allemaal stapels van 3 hoog. In totaal 39 bedden. Gezellige rommelboel dus. Een soort eetzaal waar iedereen zit te internetten. Alles in de keuken mag je gratis gebruiken, ook koffie en thee, internet, wasmachine, alles in inbegrepen. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt hier. Het enige waar je voor moet betalen is beddengoed maar dat heb ik niet nodig want ik heb mijn slaapzak. Donderdagavond is wafelavond, gratis vers gebakken wafels. Heb ik ff mazzel! Ik ga eerst een tukkie doen. Wat heerlijk, in een bed. Ik ben meteen weg en hoor niet eens het gestommel en gepraat van de mensen om me heen. Daarna ga ik de stad in. Ontzettend toeristisch. Niet echt mijn ding dus, geef mij de wildernis maar. Maar wel een mooie bouwstijl, een beetje victoriaans. Gemengd met andere invloeden. Met veel kleur. Tis een leuk stadje maar ik bedenk me alweer wat de volgende bestemming wordt. Ik ben er nog niet uit. Mijn benen zijn moe van het geslenter, dus misschien is een rustig middagje niet verkeerd.. Ennuh, die wafels zijn heerlijk! Zo vers van de pers! Iedereen smikkelt ervan....

Bon apetit....

  • 25 Juli 2013 - 22:55

    Eline:

    Prachtig die fjorden!!! Ziet er echt super uit allemaal skattie!

  • 26 Juli 2013 - 11:15

    Sijtje:

    wouw wat een foto's Nouk.
    En heel apart die straatjes met die hoge houten huisjes zo op elkaar..
    Xxxx wens me daar ook wel even als ik die natuur zie. We kunnen nog en keer samen. Ga alvas oefenen met lopen :-)
    Wendy is nu haar spullen aan het pakken, vandaag is ze weg. Situatie is ontploft op Open Up en nu is het klaar.
    Voelt goed om weer alleen in huis te zitten, even echt m'n eigen plek.
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Leef je leven, want het duurt maar even...

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 63143

Voorgaande reizen:

05 April 2016 - 12 April 2016

Roemenie

02 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Uganda

24 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Denemarken

13 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Noorwegen

25 Mei 2012 - 30 Mei 2012

Zweden

17 Oktober 2010 - 24 Oktober 2010

Andalusie

08 September 2010 - 16 September 2010

Ibiza!!!!!!!

29 Augustus 2009 - 04 Oktober 2009

Malaysia-Indonesia

Landen bezocht: