Oslo, dag 1.... - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Anouk Smit - WaarBenJij.nu Oslo, dag 1.... - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Anouk Smit - WaarBenJij.nu

Oslo, dag 1....

Blijf op de hoogte en volg Anouk

13 Juli 2013 | Noorwegen, Oslo

Tja, en dan zit je opeens met je kont in Oslo! Na een onrustige nacht vertrok ik met de bus van Nijmegen naar het vliegveld. Pffff....ik was moe!
Wat zo lekker is aan die kleine luchthavens, je komt aan, kan meteen doorlopen om je tas in te leveren en 5 minuten later was ik al door de douane. Bij aankomst in Oslo staan er rijen bussen klaar, om iedereen naar Oslo centraal te brengen. Twee Hollandse jongens, ook met outdoor kleding aan, gingen me voor, de deur uit. "Waar gaat de reis naar toe mannen?"
Ze zouden direct doorgaan naar Stavanger, daar een auto huren en dan wilden ze vanavond nog boven op de Preekstoel staan. Tssss.....ik dacht dat ik altijd voortvarend was maar dit sloeg alles haha. Stavanger is zeker 7 uur rijden, dus ik vind hun planning best knap, aangezien het bijna 11.30u is. De Preekstoel is een enorm rotsplateau waar je bovenop kunt staan. Als je over de richel hangt, kijk je 600 meter recht naar beneden. De Preekstoel wordt één van de laatste pitstops voor mij. Ik wens de jongens veel succes.

Het ritje in de bus naar Oslo, die een uur duurt, valt me zwaar. Ik ben moe, voel me niet helemaal fit en besluit dan ook om er maar aan toe te geven. Alles gaat in zijn eerste versnelling. In Oslo neem ik de verkeerde bus, omdat ik geen idee heb hoe laat het is en het busnummer waar ik in moet zie ik aankomen. Dus ik snel er naartoe, het blijkt wel het juiste nummer, maar de verkeerde richting op. Ik kom er al snel achter maar bedacht me dat de bus vanzelf weer eens zou omkeren. En dat was zo. Het is warm, zeker 20 graden. Kom ik aan met mijn warme jas, voorbereid op het poolklimaat! Ik kan me er momenteel weinig bij voorstellen met de warmte die ik nu voel.
Op de camping geldt maar 1 regel, de minimale afstand van mijn tent met die van de buren, moet 3 meter zijn. Daar kan ik mee leven. Ruimte zat namelijk, de gemiddelde afstand tussen de tenten is wel 10 meter....
De camping ligt boven op de Ekenberg, net buiten de stad. Aan de rand van de camping kun je over heel Oslo kijken.
Tijd om mijn tentje op te zetten. Hoe vet, mijn eerste nacht in mijn claustrofobische tent. Pffff wat is ie klein. Eigenlijk pas ik er alleen zelf in, voor mijn rugzak is geen plek. Kan niet eens mijn knieën omhoog doen. Ik ga nog even bedenken hoe ik dat kan oplossen. Nu is het mooi weer en droog, maar hoe doe ik dat straks als ik in de regen op het Hadangervidda plateau lig? Ach, dat zie ik dan wel weer, aangezien ik daar in mijn eerste versnelling niet over wil nadenken. Ik wil de stad in dus laat al mijn spullen achter in mijn tentje en ga met mijn camelbak op pad. Ik besluit te liften, scheelt me weer een buskaart. Naar het centrum is ongeveer 10 minuten. Meteen de eerste auto stopt. Een aardige kerel met een dikke Volvo. Ik zie een bench achter in de auto staan dus vraag hem of hij een hond heeft. Het ijs is meteen gebroken. Ik vertel hem over wat ik doe en hij noemt meteen al het probleemgedrag op. Een Jack Russel van 2 die nu ruim een jaar elke hond grijpt. De 10 minuten die we samen hadden heb ik hem zo veel mogelijk tips gegeven, hij was er erg blij mee. Ik heb mijn ritje betaald met advies haha. In de stad ben ik de toerist uit gaan hangen. Ik belandde in een groot sculpturen park. Allemaal beelden van naakte mensen. Ik hou ervan! Voor mijn gevoel moest ik echt even slapen, dus ik zocht een plekje op een helling, trok mijn schoenen uit, voetjes in het gras en tukken maar. Kheb een uur een powernap gedaan, met nieuwe energie kon ik er weer tegen aan.
Terug naar de uitgang kom ik een man tegen met een Deense dog. "You made my day!" zij ik met een grote glimlach tegen hem.... Het was knuffeltijd! Hij was natuurlijk verbaasd door wat ik zei maar vond het erg leuk. We kletsten wat over het hondenbeleid in Oslo, vergelijkbaar met bij ons. Hond aan de riem en je stront opruimen. Hij was onderweg naar de top van de heuvel, omdat daar de honden los mogen. Altijd fijn als iemand goed voor zijn hond is. We wensten elkaar nog een fijne dag.

Wat me opvalt in de stad is dat het ontzettend multicultureel is. Veel Somaliërs, Indiërs, Oost Europeanen.... Ik was op zoek naar een Thais restaurant en moest daarvoor even ten noorden van de stad zijn. Ik stapte uit de tram en dacht "In wat voor aftandse buurt ben ik nu weer belandt?" Ik stapte bewust een halte eerder uit omdat ik nog ergens wilde pinnen. Ik zag allemaal zwervers en junks op de stoep zitten en bedacht me meteen dat dit waarschijnlijk geen handige plek was om te pinnen. Tssss heb ik dit? Twee junks die al in geen maanden een douche van dichtbij hebben gezien zaten te staren naar een plastic zakje met wit poeder, een klein digitaal weegschaaltje stond ernaast. Waarom loop ik hier? Het restaurant was 3 straten verder maar ondanks de vage buurt was het eten echt goddelijk lekker! Terug ben ik maar meteen de eerste halte opgestapt, geen behoefte om met dat zootje ongeregeld te worden geconfronteerd. Terug naar de camping zag ik hoe mooi laag de zon stond en daardoor hoe mooi het licht was bij het Operahouse. Hoe moe ik ook was, dit was wel even een te mooi momentje om voorbij te laten schieten. Een architectonisch gebouw met verschillende grote schuine vlakten waar je op kunt lopen. Net als Nemo in Amterdam. Zo kan je hier ook op het dak lopen met een uitzicht over de stad en het water. Een mooie afsluiter van de dag al zeg ik het zelf. De lucht bleef nog lang roze en blauw....morgen weer een dag...

Oslo dag 2
Pffff, wat een nacht! Rond 23.00u ging ik slapen, ondanks dat het nog licht was. Midden in de nacht, voor mijn gevoel was het rond half 5, gezien de schemering, moest ik zó nodig plassen dat ik er niet onderuit kon om mezelf het loopje naar het toiletgebouw te besparen.
De stad was mooi verlicht, met honderden lichtjes tussen de heuvels....
Later in de nacht werd ik weer wakker, en nu was het licht. Thuis slaap ik op het ritme van de natuur, als het donker wordt ben ik moe, als de zon op komt bruis ik weer van de energie. Ik had toch nog ff geslapen dus hoopte dat het een uur of 7 was. Helaas, het was 4uur...het is dus waar en ondanks dat ik in Zuid Noorwegen zit, wordt het ook hier amper donker.
Rond 5u ben ik er toch maar uit gegaan en wilde ik douchen. Bleek dat de douches tussen 12 en 7 gesloten zijn. Heb ik dat? Er was een man de mannendouches aan het schoonmaken dus ik liep naar binnen en vroeg of ik mocht douchen. "Nee mevrouw, dat mag pas om 7u." "Ja, dat weet ik, maar ik ben er nu, en u ook, dus de deur is open." "Maar dit zijn de mannendouches." "Ja, dat weet ik, maar aangezien het 5u in de ochtend is, lijkt me dat gezien de drukte geen probleem toch? Wie zit dat nou om 5 uur in de ochtend?" En zo kreeg ik van hem een douche aangewezen in de mannendouches en stond ik om 5u onder de douche. Haha....

De volgende uitdaging was het vinden van stroom. Om mijn telefoon te kunnen opladen. Bij de balie kan dat, voor 50 kroon, wat neer komt op ongeveer €0,60. Tsss, ik ga daar toch niet voor betalen? Dus ik bedacht, de caravans hebben ook stroom, dus daar ben ik het nu aan het aftappen :-). Iedereen slaapt toch nog...de dag kan beginnen....

  • 14 Juli 2013 - 10:14

    Sijtje:

    Lieverd! hoe kan dat nou, we hebben helemaal geen afscheid genomen..
    Dacht even dat ik eerder weg ging dan jij, niet dus.
    hihi zit je daar nu al je werk te verspreiden :-) heerlijk, wat ben je toch grappig.
    Hele fijne reis, ik ga het bijhouden op up en neem je ook mee er naartoe.
    Hou van je en mail je als ik terug ben.

    Smmmak
    Xxx

  • 14 Juli 2013 - 12:41

    Noek:

    Ik zie je al helemaal gaan! Denk je om rust. Heel veel avontuurplezier. Dikke X

  • 15 Juli 2013 - 09:24

    Linda:

    Veel plezier! X

  • 15 Juli 2013 - 11:30

    Linda:

    Ziet er nu al veelbelovend uit Noukie. X

  • 16 Juli 2013 - 20:34

    Eline:

    En dit zijn nog maar dag 1 en 2! ;) Lekker ding ben je ook, avonturanouk!! Smak schat, ga gauw verder lezen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Leef je leven, want het duurt maar even...

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 617
Totaal aantal bezoekers 63142

Voorgaande reizen:

05 April 2016 - 12 April 2016

Roemenie

02 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Uganda

24 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Denemarken

13 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Noorwegen

25 Mei 2012 - 30 Mei 2012

Zweden

17 Oktober 2010 - 24 Oktober 2010

Andalusie

08 September 2010 - 16 September 2010

Ibiza!!!!!!!

29 Augustus 2009 - 04 Oktober 2009

Malaysia-Indonesia

Landen bezocht: