Oslo dag 2 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Anouk Smit - WaarBenJij.nu Oslo dag 2 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Anouk Smit - WaarBenJij.nu

Oslo dag 2

Blijf op de hoogte en volg Anouk

14 Juli 2013 | Noorwegen, Oslo

Oslo dag 2
Pffff, wat een nacht! Rond 23.00u ging ik slapen, ondanks dat het nog licht was. Midden in de nacht, voor mijn gevoel was het rond half 5, gezien de schemering, moest ik zó nodig plassen dat ik er niet onderuit kon om mezelf het loopje naar het toiletgebouw te besparen.
De stad was mooi verlicht, met honderden lichtjes tussen de heuvels....
Later in de nacht werd ik weer wakker, en nu was het licht. Thuis slaap ik op het ritme van de natuur, als het donker wordt ben ik moe, als de zon op komt bruis ik weer van de energie. Ik had toch nog ff geslapen dus hoopte dat het een uur of 7 was. Helaas, het was 4uur...het is dus waar en ondanks dat ik in Zuid Noorwegen zit, wordt het ook hier amper donker.
Rond 5u ben ik er toch maar uit gegaan en wilde ik douchen. Bleek dat de douches tussen 12 en 7 gesloten zijn. Heb ik dat? Er was een man de mannendouches aan het schoonmaken dus ik liep naar binnen en vroeg of ik mocht douchen. "Nee mevrouw, dat mag pas om 7u." "Ja, dat weet ik, maar ik ben er nu, en u ook, dus de deur is open." "Maar dit zijn de mannendouches." "Ja, dat weet ik, maar aangezien het 5u in de ochtend is, lijkt me dat gezien de drukte geen probleem toch? Wie zit dat nou om 5 uur in de ochtend?"
En zo kreeg ik van hem een douche aangewezen in de mannendouches en stond ik om 5u onder de douche. Haha.... De volgende uitdaging was het vinden van stroom. Om mijn telefoon te kunnen opladen. Bij de balie kan dat, voor 50 kroon, wat neer komt op ongeveer €0,60. Tsss, ik ga daar toch niet voor betalen? Dus ik bedacht, de caravans hebben ook stroom, dus daar ben ik het nu aan het aftappen :-). Iedereen slaapt toch nog...de dag kan beginnen....

Deel 2 dag 2
Vandaag ging de route naar Oslo Bygdøy, een schiereiland, waar je diverse musea, stranden en wandelgebieden vindt. Ik nam de boot vanuit het centrum, 10 minuten later stapte ik weer aan wal. Mijn god, wat een huizen daar. Zeg maar het Wassenaar van Oslo.
De koninklijke villa's Bygdø kongsgård en Oscarshall bevinden zich ook op dit schiereiland. Bygdøy is één van Noorwegen oudste culturele omgevingen met een zeer rijke geschiedenis. Bygdøy heeft prachtige parken en bossen. Ik ben gewoon maar gaan lopen en uiteindelijk kwam ik op een naaktstrand terecht. Blijkt één van de meest populaire stranden van Oslo te zijn. Gezien het weer, 20 graden, was het voor mij niet moeilijk om te bedenken wat ik hier ging doen. Ook al had ik geen handdoek mee, ik kon ook op mijn kleding liggen, dus hup, alles uit. Wat een genot! Vervolgens heb ik een uur liggen slapen. Daarna vond ik het wel weer mooi geweest en werd het ook te warm. Kheb iets van 10 km gelopen. Door de heuvels en de bossen en langs enorme weilanden. Daarna ben ik naar een vegetarisch restaurant gegaan, de enige in Oslo. Goddelijk gegeten en ook nog goedkoper dan wat ik tot nu toe overal heb moeten betalen. Dat is het enige minpuntje aan Noorwegen, de prijzen. Ik raakte aan de praat met een Noor uit Bergen. Hij zag aan mijn wandelschoenen dat ik niet van hier was, want Noren gaan niet met bergschoenen de stad in, zei hij. Hij gaf me allemaal tips qua wandelroutes, routes die ik echt zou moeten lopen. Hij schreef alles voor me op en vertelde dolenthousiast. Alle routes waar hij het over had liggen zo goed als op mijn route. Dus als ik nog puf heb na de 150 km die komen gaan, dan plak ik er gewoon nog wat aan vast.
We gaan het meemaken. Vanavond komt Tom, mijn Belgische wandelmaatje. Dan gaan we elkaar ontmoeten. Best grappig, de komende week zijn we op elkaar aangewezen. Hopelijk is hij ook een ochtendmens...dan kunnen we namelijk vroeg in de ochtend gaan lopen. Ik zal niet zeggen als de zon opkomt, want dat zou 4u betekenen haha. Morgenochtend om kwart voor 7 stappen we in de trein, de Bergen Railway, naar Geilo. Precies in het midden van Noorwegen, tussen Oslo en Bergen. Dik 3 uur in de trein. Ik kan niet wachten want het uitzicht schijnt schitterend te zijn.
In de namiddag ben ik nog naar de ski jump geweest. Asjemenou, wat ongelofelijk hoog! 97 meter hoog! Met de lift naar boven en uitzicht over de stad en omgeving. Echt waanzinnig. En die luchten hier, pffff, ik was al verliefd op de Hollandse luchten, maar Noorwegen kan er ook wat van. Als diner had ik een Indiaas restaurant opgezocht uit de Lonely Planet. Het was ff zoeken, en weer kwam ik in een achterbuurt terecht, maar het was het waard. Ik hield een stuk brood over, van dat Indiase brood, nan. En zoals een echte Hollander, deed ik het in mijn servetje en nam het mee. Ik had namelijk zo'n Turkse supermarkt gezien, dus daar heb ik lekker verse tzatziki gehaald. Lekker voor morgen in de trein :-) Toen ik op de stoel ging zitten, voelde ik irritatie op mijn huid. En ja hoor, het naakt liggen heeft me een teek opgeleverd, achter op mijn been. Zo'n heel klein ettertje. Ik trok hem (of haar) eraf en meteen werd het dik met een kring eromheen. Heb ik weer. Later nam die dikte gelukkig weer af en eigenlijk is er nu niks meer van te zien.

Tom kwam om half 9 op mijn tentje afgelopen. Zwaar relaxte ontmoeting. Dus vanaf dat moment gezelligheid. Ik was onzettend moe, lag met mijn matje buiten mijn tent in mijn slaapzak. Hij ging zich installeren en zijn tent op zetten. Ik kon geen boe of bah meer zeggen en mijn benen hadden het na 15 km lopen wel gehad...heb de rest van de avond alleen maar naar de lucht liggen staren...om 23 u was het nog niet donker, maar ja, toch maar gaan slapen met mijn oogkleppen op, want morgen vroeg dag....om half 6 alles inpakken en op naar de trein....xxx

  • 19 Juli 2013 - 20:19

    Leo Stotefalk :

    je schrijft leuk, Anouk; als je niet met honden gaat werken, kan je daar je brood nog mee verdien en!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Leef je leven, want het duurt maar even...

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 63138

Voorgaande reizen:

05 April 2016 - 12 April 2016

Roemenie

02 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Uganda

24 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Denemarken

13 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Noorwegen

25 Mei 2012 - 30 Mei 2012

Zweden

17 Oktober 2010 - 24 Oktober 2010

Andalusie

08 September 2010 - 16 September 2010

Ibiza!!!!!!!

29 Augustus 2009 - 04 Oktober 2009

Malaysia-Indonesia

Landen bezocht: