Dag 11 Finse - & 12 Fläm - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Anouk Smit - WaarBenJij.nu Dag 11 Finse - & 12 Fläm - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Anouk Smit - WaarBenJij.nu

Dag 11 Finse - & 12 Fläm

Blijf op de hoogte en volg Anouk

23 Juli 2013 | Noorwegen, Flåm


Er is een route naar de gletsjer, 2,5 uur heen en 2,5 uur terug. Dat lijkt me een mooie afstand voor vandaag en morgen. Ik pak mijn boeltje en besluit om na een uur lopen mijn tent ergens op te zetten. Ik ga van het pad af en zoek een beschut plekje achter een heuveltje en een groot rotsblok. Zo ziet niemand die naar de gletsjer loopt dat er een tentje staat. Ik zet mijn tent op, gooi mijn grote rugzak erin en pak mijn kleine rugzak voor de wandeling naar boven. Ik neem mijn pannetje en gasbrander en voedsel mee. Wat loopt dat lekker licht! Na anderhalf uur sta ik aan de voet van de gletsjer. Een Noorse vrouw met haar dochtertje van 6 gingen me voor. Respect voor dat kleine meisje op dit soort terrein. Haar moeder verteld hoe fit ze is. Cool hoor!
Blauw ijs loopt met een immense afmeting naar boven. Waar ik sta en geen ijs meer is, is het linke boel. Alles is zwart en donkergrijs, allemaal steen en modder. Als je niet oppast waar je loopt zak je zo 30 cm de prut in. Het lijkt wel moeras. Het lijkt me dan ook niet veilig om dichter bij te gaan. Gelukkig heb ik mijn stok mee dus kan ik overal prikken of het veilig is. Het is inmiddels 17u dus ik besluit om daar mijn eten te maken. Wat fijn zeg, hier eten met zo'n uitzicht! Het uitzicht is richting Finse en net zo weids als op de Hardangervidda. Terug bij mijn tent besef ik dat dit mijn eerste nacht wordt helemaal alleen in de wildernis. Echt kicken.... Driehonderdzestig graden om mijn tent heen heb ik een fantastisch uitzicht. Ik ga lekker op mijn matje liggen naast mijn tent en lig gewoon te staren naar de omgeving. Ik hoor niks anders dan mijn ademhaling en de wind. Voor me, aan de kant van Finse en de bergen die daar achter liggen, zie ik de lucht donker worden, bijna zwart. Dan komt er een regenboog tevoorschijn, echt super mooi. Achter me is de lucht nog blauw dus ik vraag me af wat er staat te gebeuren. Het kan hier in secondes omslaan, dus ik blijf alert op het weer. Nog geen 5 min later hoor ik een druppel op mijn tent vallen. Ik kan maar beter snel alles in mijn tent leggen. Dat doe ik dan ook en vervolgens begint het te hozen. Wat een heerlijkheid! Lig ik hier, helemaal alleen, met dit weer in mijn tentje! Lijkt misschien gek maar voor mij is het genieten geblazen. Heerlijk om naar die regen te luisteren, ik heb toch niks beters te doen. Als het morgenochtend maar weer droog is...het regent enkele uren, ik lig te lezen in mijn tent. Maar al snel kan ik mijn ogen niet meer open houden en val ik in slaap terwijl het nog maar half 8 is. Lekker belangrijk..... Rond 3 uur wordt ik wakker en is het schemerig buiten. Ik blijf het gek vinden, de hoeveelheid licht in de nacht. Tot 6u slaap ik toch nog even door. Het is wederom windstil, de lucht is fantastisch met mooie wolkenpartijen. Ik hoor alleen maar het ruizen van de rivier in de verte. Wat is dit heerlijk wakker worden! Vrijheid!!!! Ik sla de buitendoek om waardoor de zon meteen zijn warmte op mijn gezicht straalt. Op het mos dat zich voor mij uitstrekt glinsteren de regendruppels. Zó mooi! Als ik mijn tent uitkruip word ik overladen door een zwerm muggen. Snel de kleding aan en mijn sjaal als hoofddoek om mijn hoofd, om maar zoveel mogelijk huid af te dekken. Ik maak mijn ontbijt en zodra mijn tent droog ik pak ik mijn boeltje voor de wandeling naar beneden.

Ik neem de trein naar Myrdal. Er zijn veel tunnels onderweg maar waar zicht is als er geen tunnels zijn is het super! Op het station van Myrdal zie ik ladingen toeristen, veel Japanners, die wachten op de Flämsbanen, de trein naar Fläm. Dat is echt een toeristentreintje. Er is geen dorp, niks, alleen maar dat station. Ik word onpasselijk van al die toeristen dus besluit lopend naar Fläm te gaan, 21 km. Zodra ik naar beneden loop ruik ik geiten. Maar dat zal ik me wel verbeelden. Ik loop naar beneden, een soort vallei in. Aan de zijkanten staat het vol met wilde bloemen. Het pad is een grindpad waar ook veel fietsers rijden. Dat is minder maar altijd nog beter dan die volle toeristentrein. Voordeel is dat ik nu veel meer zie omdat ik alle tijd heb. Het pad loopt langs een enirm woeste rivier. Ik besluit om tot de helft te lopen en dan ergens mijn tent op te zetten. Mijn neus hield me toch niet voor de gek van in the middle of nowhere in die vallei is een geitenboerderij. De geiten lopen aan de overkant, die liggen tegen de rotswand in de schaduw. Hoe biologisch wil je het hebben? Ik word er blij van! Wat een heerlijk leven leiden ze hier! Geen hek niks, gewoon lekker los. Alle geiten hebben ook nog een naam. Ik neem een overheerlijke geitenyoghurt. Zó lekker! Ik schuif aan tafel bij een Duitser. Daarna lopen we samen ongeveer 5 km. We lopen een brug over, over die woeste rivier. Jeetje, daar wil je echt niet in vallen! Er hangt een bordje over een jongen die er per ongeluk is ingevallen, zijn lichaam hebben ze nooit terug gevonden. Zucht....ja zo'n rivier is genadeloos. Aan de zijkant staat een kruis voor hem. Triest hoor...
Los daarvan is het water wel fantastisch mooi. Het kleurt groen, blauw en turquoise en het gaat enorm tekeer. Dan moeten we een tunnel in, echt bizar. Helemaal donker, je ziet alleen het buitenlicht van de ingang en de uitgang. De rotsen binnenin zijn mooi. Dan heb ik het wel weer gehad met de Duitser en ga ik pauze houden. Hij loopt door.

De trein komt af en toe langs met luid getoeter. Die kun je niet missen zeg maar. Wel een mooi gezicht hoe hij zich een weg baant door de bergen. Halverwege, bij station Berekvam, heb ik het lopen wel een beetje gehad. Ik moet nog 10 km. Het is heet en daardoor branden mijn voeten. Ik ga even een tukje doen op een bankje buiten. Daarna loop ik verder op mijn slippers, dan gaat het wel weer. Er komt een auto aan en ik steek uit het niets mijn duim op. Vervolgens zit ik met 5 gasten uit Belarus in de auto. Geen idee waar dat ligt maar als ze zeggen Minsk, dan heb ik wel een idee. Ergens tussen Polen en Rusland. Ik rijd tot Fläm mee. Gelukkig maar want dat laatste stuk blijkt een geasfalteerde weg waar ook auto's rijden. Het moet zo zijn. Het centrum is klein en ingesteld op toeristen. Er ligt een enorm cruiseschip. Ik denk met wel 10 verdiepingen. Niet normaal meer! Ik loop naar de camping, eet mee met een bbq en ga lekker vroeg naar bed. Morgen om 5u op....om 6uur vertrekt de boot naar Bergen. Yeah....het water op door de fjorden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Leef je leven, want het duurt maar even...

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 708
Totaal aantal bezoekers 63097

Voorgaande reizen:

05 April 2016 - 12 April 2016

Roemenie

02 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Uganda

24 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Denemarken

13 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Noorwegen

25 Mei 2012 - 30 Mei 2012

Zweden

17 Oktober 2010 - 24 Oktober 2010

Andalusie

08 September 2010 - 16 September 2010

Ibiza!!!!!!!

29 Augustus 2009 - 04 Oktober 2009

Malaysia-Indonesia

Landen bezocht: